Eurooppa-linja Tukholmassa 23.-26.4.

28.4.2019

Pyry Niemi ja 17E:n opiskelijat.
Täysistuntosalissa meneillään kysymykset pääministeri Löfvenille.
Parlamenttitalon ylähuone.
Suurlähetystö, Ville Andersson.
Tukholman yliopisto, Aarne Walden äänessä.

Eurooppa-linjan toisen vuoden opiskelijoiden opintomatka Tukholmaan sijoittui heti pääsiäisen jälkeiselle viikolle. Kahden päivän vierailumme tarkoituksena oli selvittää Suomen ja Ruotsin eroja politiikan ja kulttuurin suhteen sekä tutkailla mahdollisia opintovaihtoehtoja. Tukholman yliopistossa Tampereelta lähtöisin oleva Tukholman suomalaisten opiskelijoiden edustaja Aarne Walden kertoi niin omista opinnoistaan kuin Tukholmasta opiskelukaupunkina. Kulttuurinäkökulmaa täydensimme vierailulla Suomi-instituuttiin. vastaili kulttuurinäkökulmaa vierailulla saatiin Suomi-instituutista. Instituutin tehtävänä on tarjota niin ruotsinsuomalaisille kuin kaikille Suomesta kiinnostuneille ruotsalaisillekin esimerkkejä suomalaisista elokuvista, kirjallisuudesta ja ajankohtaisesta keskustelusta.

Poliittiseen puoleen tutustuimme Suomen suurlähetystössä, jossa lähetystöneuvos Ville Andersson esitteli suurlähetystön toimintaa ja vastaili opiskelijoiden kysymyksiin. Politiikkanäkökulmaa tarjosi myös Tukholman parlamentissa suomalaistaustainen Pyry Niemi (sosiaalidemokraatit), joka esitteli kaunista parlamenttirakennusta, selitti ruotsalaisen vaalijärjestelmän eroja suhteessa omaamme sekä otti kantaa opiskelijoita kiinnostaneisiin poliittisiin kysymyksiin ilmastosta alkaen.