IB:läisten kokemuksia

"Runsas itsenäinen työskentely IB:llä auttaa varmasti selviytymään isommista töistä yliopistossa. Vaikka me itkettiin ja raivottiin, kuinka vaikeaa ja rankkaa opiskelu IB:llä on, en koskaan unohda tiivistä ja positiivista ilmapiiriä, joka sekä luokallamme että opettajien ja opiskelijoiden välillä vallitsi. Kova työ palkittiin diplomilla, ja uskon, että IB-opiskelu on valmistanut meidät kaikki hyvin jatko-opintoja varten."

Liisa, IB-ylioppilas kevät 2012, opiskelupaikka Dundee, Skotlanti, Master of Arts in International Business

"Yliopiston kannalta IB on antanut paljon. Ainakin näin alkuvaiheessa tulee huomattua että labran välineet ja toimintatavat ovat selvästi tutut. Monet ovat myös hermostuneita labraympäristössä ja suorastaan harmittelevat suomalaisen puolen labrakokemuksen vähäistä määrää, mikä ei IB-oppilaana tietysti ole minkäänlainen ongelma. Kirjat ovat myös tuttuja jättimäisiä englanninkielisiä halkoja, joiden luku ja lukutapa on jo erittäin tuttu. Labraselostukset ovat myös tuttuja ja niihin törmää uudelleen yliopistossa.

Toisaalta katsottuna IB:lle voi innostaa vaikkapa ihan se että kesätyönhakuun CV:seen voi saada kaikenlaista mielenkiintoista CAS:in kautta. Itselläni ainakin lukee siellä kaikenlaista Suurella sydämellä -toiminnasta kahvilassa kaupittelemiseen, mitä ei todellakaan ilman IB:tä olisi tullut tehtyä. Myös itse koen että itsenäisyyttä ja oma-aloitteisuutta oppi paljon."

Sini, IB-ylioppilas kevät 2012, opiskelupaikka Jyväskylän yliopisto, kemia

"I feel like IB gave me a chance to improve my language skills and offered more international atmosphere. Even though I continue my studies in Finnish, I'll be using English a lot in the future. Of course I made friends for a lifetime! However, I'm glad that I made it through and received my diploma. It was also important to me that I was able to go on exchange for a year after the pre-IB."

Nella, IB-ylioppilas kevät 2012, opiskelupaikka Tampereen yliopisto, School of Management