Usein kysyttyä

Miten Eurooppa-linjan OPS muuttui syksyllä 2016 lukion opetussuunnitelmamuutoksen myötä?
Opetussuunnitelma pysyi rakenteeltaan samana eli pakolliset opinnot, omavalintaiset opinnot, kielet, yliopisto-opinnot ja työharjoittelu muodostavat Eurooppa-linjan opintokokonaisuuden. Yhteensä Eurooppa-linjan kurssimäärä on 15, joista viisi on pakollisia kursseja ja kymmenen omavalintaisia. Pakollisina kursseina jokainen suorittaa äidinkielen puhekurssin ja -diplomin sekä neljän kurssin yhteiskuntatieteellisen kokonaisuuden. Omavalintaiset kurssit valitaan talouden ja kestävän kehityksen, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä aktiivisen kansalaisen ja medialukutaidon alta.

Tuottaako Eurooppa-linja paljon lisätyötä?
Lukion oppimäärä sisältää vähintään 75 kurssia, joista pakollisia kursseja on 51 (pitkä matematiikka) tai 47 (lyhyt matematiikka). Eurooppa-linjan opintoja on 14 kurssia, joten vielä jää tilaa omavalintaisille kursseille. Eurooppa-linjan opiskelijat suorittavat yleensä noin 80-85 kurssia.

Eurooppa-linjaan kuuluvat yliopisto-opinnot voi suorittaa milloin omaan aikatauluun sopii. Monet suorittavat 1-2 yliopistokurssia tarvittavat viisi opintopistettä saadakseen, joista osa voi olla esim. verkkokursseina, jolloin voi itse valita sopivan opiskeluajankohdan.

Voiko Eurooppa-linjan keskeyttää?
Voi, mutta voidakseen siirtyä ns. tavalliselle puolelle oma sisäänpääsykeskiarvo pitää olla vähintään tavallisen puolen sisäänpääsykeskiarvo. Toisin sanoen, mikäli Eurooppa-linjalle on päässyt alhaisemmalla keskiarvolla, ei voi vaihtaa linjaa koulun sisällä.

Opiskelun kannalta on tarkoituksenmukaista harkita keskeyttämistä vasta, kun on pystynyt muodostamaan kokonaiskuvaa Eurooppa-linjalla opiskelusta - esim. vuoden tai kahden kuluttua opintojen aloittamisesta.

Voiko Eurooppa-linjalta lähteä vaihtoon?
Voi; vuosittain linjan opiskelijoita on vaihdossa eri puolilla maailmaa. Yleisin aika lähtöön on ensimmäisen lukuvuoden jälkeen. Käytännössä vaihdosta palaavalla vaihtuu ohjausryhmä yhtä vuositasoa alemmas, mutta Eurooppa-linjan opintoja voi jatkaa normaalisti eteenpäin.

Kuka maksaa Eurooppa-linjan matkat?

Opiskelijat tekevät joitakin rahankeruuprojekteja rahoittaakseen osan matkakustannuksista. Toisen lukuvuoden omavastuukustannus riippuu matkakohteesta, mutta on yleisimmin jotakin 50-70 euron väliltä, kolmannen vuoden matkaa varten opiskelijat maksavat noin 90€/opiskelija. Kaupunki maksaa osan matkakustannuksista.

Missä Eurooppa-linjan työharjoittelun voi suorittaa ja kuka paikan hankkii?

Eurooppa-linjan palkaton, minimissään viikon mittainen, työharjoittelu suoritetaan koulun loma-aikana yhdessä tai useammassa osassa esimerkiksi kaupungin tai kunnan hallinnossa, maakunnan liitossa, sanomalehdessä tai kansalaisjärjestössä. Oleellista harjoittelupaikassa on, että sen linkittyy tavalla tai toisella vaikuttamiseen. Opiskelija hankkii itse oman harjoittelupaikkansa, tosin lisäohjeita ja vinkkejä saa opiskeluiden aikana Eurooppa-linjan koordinaattorilta.

Mistä saan lisätietoa Eurooppa-linjasta?

Helpoin keino on ottaa yhteyttä Eurooppa-linjan koordinaattoriin sähköpostilla elina.oksanen(at)tampere.fi. Kysy rohkeasti, mikäli jokin jää askarruttamaan!