Eurooppa-linjan abien matka Brysseliin

26.1.2018

Eurooppa-linjan abit ja Henna Virkkunen
Komissiossa, Aura Salla

Lue opiskelijoiden raportti matkasta!

Eurooppa-linjan abien lukiotaival huipentui tänäkin vuonna Brysselissä, jossa pääsimme tutustumaan konkreettisesti Euroopan unionin toimintaan 22.-25.1.2018. Mukanamme olivat Eurooppa-linjan koordinaattori Elina Oksanen ja ryhmänohjaajamme Laura-Leena Mäkinen.

Maanantaiaamu oli täynnä jännitystä mutta myös hieman karu; suurimmalla osalla herätys soi jo neljän aikoihin, sillä Pirkkalan lentokentällä oli viimeistään oltava 5.25. Brysseliin päästyämme tunnelma kuitenkin piristyi, kun kaupunkia pääsi kiertämään omin jaloin – tai oikeastaan metrolla, jossa hämmennystä aiheuttivat ei-automaattiset ovet. Matkamme ensimmäinen vierailu oli Tampereen ja Pirkanmaan EU-edustustoon, jossa meidät otti vastaan Petra Kortelainen harjoittelijoineen. He kertoivat sekä yleisesti edunvalvonnasta että EU-edustustojen toiminnasta, ja pääsimme kuulemaan esimerkiksi siitä, millaisia avainhankkeita he tällä hetkellä pyrkivät edistämään. Loppuillan saimme vapaasti tutustua kaupunkiin, joka osoittautui yllättävän monipuoliseksi yhdistelmäksi shoppailumahdollisuuksia, kulttuuria ja asuinlähiöitä – unohtamatta EU-rakennuksia. Jouduimme myös melkoisen kielikylvyn keskelle, sillä Belgialla on kaksi virallista kieltä: ranska ja flaami. Näiden lisäksi kaupungissa kuuli myös esimerkiksi italiaa ja espanjaa, mutta englanti sen sijaan vaikutti olevan altavastaajan roolissa.

Tiistaina vierailimme Euroopan komissiossa, puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin erityisavustaja Aura Sallan luona. Pääsimme jo muutenkin hulppean rakennuksen ylimpään kerrokseen, josta avautuva näkymä oli ainutlaatuinen. Istuessamme kukin jonkun komissaarin paikalla Salla vastaili kysymyksiimme kattavasti ja asiantuntevasti, ja saimme aikaan eloisaa keskustelua. Iltapäivällä kävimme Suomen pysyvässä edustustossa, jossa Johanna Kaprio kertoi Suomen politiikan edistämisestä EU:ssa ja Maria Nurmi esitteli EU-henkilöstön valintajärjestelmää. Kuulimme tarkan selostuksen esimerkiksi siitä, kuinka EU-asiat etenevät Suomessa ja EU:ssa rinnakkain, ja lisäksi saimme tehdä abstraktia hahmotuskykyä mittaavan tehtävän testistä, jolla valitaan virkamiehiä EU:hun.

Keskiviikko oli reissumme pisin päivä. Se alkoi roolipelillä, jossa pääsimme astumaan meppien saappaisiin. Jokainen pelaaja edusti eri EU-maan kansalaisuutta, ja lisäksi meidät jaettiin neljään eri puolueeseen. Roolipeli ilmensi hyvin parlamentin käytäntöjä, erityisesti sitä, kuinka vaikuttamistyö parlamentissa on moniulotteista ja kompromisseja vaativaa. Roolipelistä siirryimme Euroopan historian taloon, joka tutustutti meidät perusteellisesti Euroopan historiaan ja nykypäivään. Tabletit, jotka kertoivat lisätietoa oikeastaan jatkuvasti, tekivät kierroksesta mielenkiintoisen ja antoivat mahdollisuuden perehtyä juuri itseä kiinnostaviin aiheisiin. Näyttelyesineet olivat vaikuttavia ja monipuolisia. Matkamme viimeinen kohde suuntautui itse parlamenttiin, jossa tapasimme europarlamentaarikko Henna Virkkusen avustajineen ja parlamentin oppaan. Saimme kuulla muun muassa parlamentin käytännöistä ja brexitistä, ja erityisen kiehtovaa olivat myös tarkemmat kuvaukset europuolueista ja kertomukset valiokuntatyöskentelystä. Pääsimme tietenkin vierailemaan myös itse parlamenttisalissa, jossa kiinnostusta herätti esimerkiksi tulkkien työskentely.

Torstaina otimme suunnan jälleen kohti Suomea. Taakse jäivät lukuisat turvatarkastukset, rasvaiset vohvelikioskit ja Manneken Pis, joka hämmästytti monia pienellä koollaan. Matka oli unohtamaton kokemus ilman sen suurempia kommelluksia, ja nähtäväksi jää, puriko johonkuhun meistä niin sanottu ”Bryssel-kärpänen”.

15E:n puolesta Sonja Juntunen